Bakom stängda dörrar

Eftersom jag plöjer igenom en hel del böcker när jag är på humör så kan jag väl lika gärna skriva lite kort om dem också. Någon kanske hittar någon bok som verkar intressant och orkar man inte läsa så slipper man. Kan dock inte garantera att de blir bra recenserade eller återberättade, men man lär sig väl med tiden.


Nu har jag nyss läst ut den sanna historien: Bakom stängda dörrar
Av Kristina Hansen, Bengt-Åke Cras och Agneta Cras










Historien handlar om Kristina som efter en tid med mycket trassel hemma hos sin mamma i Norge flyttar till sin far i Sverige. Fadern har sedan tidigare blivit anmäld och avtjänat ett fängelsestraff på två år då han försökt att döda modern. Han har besöksförbud och får heller inte träffa något av sina fyra barn och blir utvisad ur landet. Han hamnar i Sverige där han får uppehålls- och arbetstillstånd och bor hos en av sina vänner sedan tiden på sjön.
Kristina och hennes tre syskon bor ofta hos sin mormor istället för sin mor och hon har senare räknat ut att hon allt som allt bodde hos sin mor i fyra och ett halv år.
Hos sin mor är det ständigt bråk och hon bestämmer sig för att hon vill till fosterhem, allt är ju bättre än detta.
Modern vill dock inte gå med på detta och föreslår då att hon borde flytta hem till sin far, hon är ju så fruktansvärt lik honom så de går nog bra ihop. Vad gör inte en moder för att skydda sin familjs ansikte utåt? Hur skulle det se ut med barnen på ett fosterhem?
Efter några besök hos sin far så får hon med sig sin två år yngre bror och de flyttar hem till honom och hans vän.
Kristina är då 14 år och Fredrik (hennes bror) 12.
Fadern börjar näst intill direkt att utnyttja sin dotter sexuellt och hon slutar efter bara några veckor skolan då han börjat en hjärntvättning som säger att det han inte kan lära sig bara är onödigt att veta. Kristina blir hemmafru på heltid och träffar inga andra människor är sin far, hans vän och sin bror, plus att hennes lärare kommer och ger henne "hemlektioner" fem timmar i veckan.
Innan hon har hunnit att fylla 18 år så har hon fött sin far två barn, båda gravt utvecklingsstörda och han har redan hunnit att förgripa sig på det äldsta barnet innan detta hunnit bli två år.
Han har gett henne tatueringar på både händer och fötter och hon är hans ovigda flickhustru.
De svenska myndigheterna är ständigt inblandade, men antingen så är det bara fruktansvärt tröga eller så är de blinda, ingen verkar göra något åt situationen och Kristina själv förstår inte riktigt att allt är fel och vågar själv inte säga ifrån.


Boken handlar inte bara om svek, utnyttjanden och tårar. Det är samtidigt en bok om överlevnad och att mot alla ods kunna skapa kärlek och trygghet i sitt liv.

Själv tyckte jag att boken till och från var lite torr och det "hände inte så mycket", om man nu får uttrycka sig så med tanke på vilken typ av bok det är. Men den grymma historien gör att man vill slita huvudena av alla de som inte gjorde något även att de såg och förstod, och detta gör att man inte kan slita sig ifrån boken då man vill veta hur det går för henne nu för tiden. Klarade hon sig ur allt eller inte? Lyckas hon bilda en egen familj eller blir hon förstörd och hamnar på bänken i parken?
Helt klart läsvärd bok och jag rekommenderar den varmt till alla, även de som i vanliga fall bara avskyr böcker, det brukar tydligen vara lättare att läsa just sanna historier då säger de som vet.




Nu tänker jag istället sätta tänderna i något som inte gör mig lika arg på det svenska rättsväsendet. Som den psykologitönt jag är så har jag än gång köpt 7 gyllene regler för en lycklig relation av John Gottman och det är den jag ska börja läsa i nu, vid sidan av alla andra böcker jag håller på med.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0