Inés min själs älskade

Inés min själs älskade
skriven av Isabel Allende

Jag ska försöka göra en lång histora kort och förklara lite vad den handlar om tänkte jag. Samt uppmana alla till att läsa den!



Berättelsen handlar om Inés Suárez, en kvinna med enkel bakgrund som försörjer sig som sömmerska. Henns man Juan beger sig till den Nya Världen för att finna lyckan och pengarna. Då han inte kommer tillbaka så ger sig Inés ut för att söka rätt på honom, inte så mycket för att hon saknade honom som för att hon ville uppleva något nytt och slippa ifrån sina tråkiga dagar.
Hon finner inte sin man men får reda på att han är död, men beger sig tillbaka till Spanien gör hon inte utan hon bosätter sig och livnär sig som sömmerska och på att laga mat. Pedro de Valdivia, fältöversten för den berömde Francisco Pizarros amré, och Inés faller snart för en enorm förälskelse. En kärlek och passion som inte är särskillt uppskattad av allmänheten då Pedro har kvar sin äkta fru i Spanien och Inés nu mera är änka.
Pedro får dock för sig att han vill erövra Chile och han tar Inés med sig vid sin sida. Under tio år kommer dessa två att leva i synd, men de lyckas också tillsammans att erövra Chile, bygga upp städer och kämpa sida vid sida i många svåra frågor.
Inés räddar bland annat staden genom att med svärd hugga huvudena av sju hövdingar som är spanjorernas starka fiender, hon ser till att det alltid lagas mat i hennes hus till de fattiga i staden och hon hjälper många gånger Pedro i svåra frågor då han kommer att bli utnämnd till guvenör av Chile.

Det är en mycket stark kärleksnovell, med krig som en stadig grund igenom hela boken. Vare sig man läser den för att man gillar kärleken eller för att man gillar krig, våld och guld så kommer boken inte göra någon besviken.
Inés hjältemodiga insatser samt bedrifter har skildrats av tidens historiekrönikörer med därefter fallit i glömska tills dess att Isabel Allende valde av teckna hennes porträtt.



Det har tagit ett bra tag för mig att ta mig från pärm till pärm, med detta har mer berott på att jag har skolarbete, träning och annat att göra vid sidan av. Boken har inte under någon period gjort mig besviken och jag kommer helt garanterat att läsa den minst en gång till i mitt liv. Den har slukat mig hel och de gångerna jag satt mig med den i händerna så har jag glömt bort både tid och rum. Jag har kännt blodsmaken, sett de avskurna händerna och näsorna runt mig och hört skriken från mapuche när dessa gått till anfall mot spanjorerna.
Så jag kan inte göra annat än att varmt rekomendera boken vidare samt tacka Linnea som gav mig tipset om att läsa Isabel Allendes böcker.

Kommentarer
Postat av: Karin

Åh, låter som något i min smak. Har du lånat eller köpt? tänkte om jag kunde få låna den av dig? :)

Och ang. Resepriser, kolla turkietresor, sidan jag länkade. Annars ligger de datumen som skulle passa att resa på mellan 3-4000. Några över 4000, men de flesta av dem är 14 dagar, vilket inte är lika aktuellt tror jag. Och tro mig, ingen ekonomi kan bli sämre än min, men det ordnar sig alltid :D om jag så ska sälja allt jag äger haha. <3

2009-02-10 @ 22:42:36
URL: http://frontalkrock.blogg.se/
Postat av: linda

Tyvärr så finns den inte i min ägo, funderar på att se om den finns att köpa billigt, begagnat någon stans dock. Men jag lånade den på statsbiblioteket så det är bara att kila dit, de har rätt många av hennes böcker.

Läste ju Andarnas hus innan och den är nog också i din smak vill jag lova!

2009-02-11 @ 16:48:00
URL: http://antithesis.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0