Dun till varje pris, del II

Del två avklarad, tack och lov inte lika mycket hemska bilder i detta program. Tårarna uteblev men jag blev inte mindre arg för det. Att det verkligen finns så många kända kedjor i bara Sverige som inte har koll på något, eller som i alla fall inte vill låtsas om att de har koll på vad som egentligen händer ute i världen, det är en skandal om något!

"Skadan är redan skedd så vi kommer inte att ta bort dun ur vårt sortiment" säger kvinnan som talar för IKEA.
Visst visst, skadan är redan skedd, men är det inte en bra ståndpunkt att ta bort det ur sortimentet för att visa att man faktiskt tycker det man påstår? Att man tycker att det är vidrigt, vedervärdigt och helt hemskt.
Åhlens har satt ribban högt och tagit bort allt. Sedan kan man ju förvisso gå in djupare i det hela och fundera på hur vida de visste något om det hela innan allt uppdagades eller om de som de sa, inte hade en aning om att det var på detta sätt det gick till.
Hursom, jag tycker att det är bra att de plockar bort det för att visa att det är fel och för att inte uppmuntra konsumenterna till att köpa mer av det, när de inte kan vara helt säkra på att det är plockad från slaktade fåglar.

Själv tycker jag dock att vi skulle kunna plocka bort dun från kedjorna helt och hållet. Vi har som i tidigare inlägg skrivet, en mängd olika material som är minst lika bra, om inte bättre, än dun. Jag har klarat mig utan det i 19år, varför skulle inte fler kunna klara sig utan det?


Men jag ska inte sitta här och själv kasta sten i glashus. Jag har många många gånger använt mig av både det ena och det andra som är djurtestat och så vidare. Hårfärg, smink, medeciner m.m. Detta är minst lika illa, men det är något som jag, till och från, försöker att tänka på, mer eller mindre. Tillåter ekonomin så köper jag produkter som jag vet inte är djurtestade, men jag är för fåfäng för att inte köpa något alls när det jag hade tagit slut och ekonomin inte tillåter att köpa det som inte är djurtestat.
Dock så tycker jag att det egentligen borde vara billigare med produkter som inte är djurtestat, allt för att uppmuntra konsumenterna till ett bättre alternativ. Samma sak med ekologiska alternativ i mataffärerna, vegetarisk/vegansk mat och så vidare.

Kosmetikalistan är ett bra ställe att kolla upp om det smink man köper är testat på djur. Men man bör tänka på att The Body Shop ägs av LÓreal och dessa testar på djur.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0